LogoAna sayfaHaberlerSporBatı TrakyaYunanistanTürkiyeDünyaKöşe YazılarıMillet NewsGiriş Yap
Oι εκπαιδευτικοί του τουρκόγλωσσου προγράμματος των μειονοτικών σχολείων25 Haziran 2019

Το εκπαιδευτικό προσωπικό που στελεχώνει το τουρκόγλωσσο πρόγραμμα των μειονοτικών σχολείων αποτέλεσε ανέκαθεν το μήλον της έριδος ανάμεσα σε Μειονότητα και κράτος με το δεύτερο να καταβάλλει μεγάλες προσπάθειες μέσω διαφόρων στρατηγικών και εγχειρημάτων ώστε να δημιουργήσει μία ομάδα εκπαιδευτικών που θα υπόκεινται στον απόλυτο έλεγχό του.

Ανέκαθεν υπήρχαν πολλές κατηγορίες δασκάλων οι οποίοι είχαν διαφορετικό  μορφωτικό υπόβαθρο και είχαν λάβει διαφορετική μόρφωση. Αυτό δημιουργούσε μία σειρά ζητημάτων και σε καμία περίπτωση δεν έδινε την εικόνα ενός ενιαίου εκπαιδευτικού μηχανισμού.

Την δεκαετία του 1980 διάφορες αναφορές στον τοπικό τύπο έκαναν λόγο ακόμα και για δέκα (10) διαφορετικές κατηγορίες δασκάλων, όπως απόφοιτοι δημοτικών σχολείων, απόφοιτοι ιεροδιδασκαλείων, απόφοιτοι της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης, απόφοιτοι τούρκικων διδασκαλείων κ.ά.

Γενικότερα η πολιτεία έκανε διάφορους πειραματισμούς με το εκπαιδευτικό προσωπικό σε βάθος χρόνου, πάντα υπήρχε ο έλεγχος και ασφυκτικός κλοιός στον οποίο υπόκειντο οι δάσκαλοι της Μειονότητας από τους συναδέλφους τους. Υπήρξαν τιμωρίες και κυρώσεις που έφτασαν ακόμα και στην απομάκρυνση από τα καθήκοντά τους για όσους δεν ήταν αρεστοί με τις πράξεις τους.

Οι απόφοιτοι της Μειονότητας από σχολές της Τουρκίας αποτέλεσαν την ομάδα των λεγόμενων προσοντούχων δασκάλων οι οποίοι ξεκίνησαν να διδάσκουν στα μειονοτικά σχολεία το σχολικό έτος 1960-1961. Αυτοί αποτέλεσαν και την ομάδα που στοχοποιήθηκαν περισσότερο από τους υπόλοιπους δασκάλους. Μεγάλος αριθμός παύθηκαν από τα καθήκοντά τους την περίοδο της Χούντας (1967-1974), ενώ τότε σταμάτησαν και οι προσλήψεις νέων προσοντούχων. Ο τελευταίος δάσκαλος που αποφοίτησε από σχολή της Τουρκίας έλαβε το πτυχίο του το 1966. Ένα σημαντικό στοιχείο είναι ότι τους μισθούς των δασκάλων τους πλήρωναν οι γονείς μέσω των σχολικών Εφορειών.

Το μεγαλύτερο αγκάθι στο θέμα των εκπαιδευτικών είχε να κάνει με την ίδρυση και λειτουργία της ΕΠΑΘ. Η Χούντα το 1968 μερίμνησε με την ίδρυση της Ακαδημίας να πάρει στα χέρια της τον έλεγχο μιας καίριας ομάδας, με απώτερο στόχο να δημιουργήσει έναν και μοναδικό φορέα ο οποίος θα εκπαιδεύει τους δασκάλους της Μειονότητας.

Έτσι, από το 1968 μέχρι το 2013 η ΕΠΑΘ λειτούργησε με πολλές εντάσεις. Oι δάσκαλοί της διορίζονται ως δημόσιοι υπάλληλοι και πληρώνονται από το κράτος. Παρόλα αυτά, το πτυχίο της ΕΠΑΘ δεν αναγνωρίζεται ως πτυχίο ισότιμο και αντίστοιχο με τα υπόλοιπα ανώτερα και ανώτατα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας, με αποτέλεσμα να μπορούν να αξιοποιήσουν το πτυχίο τους αποκλειστικά και  μόνο στο χώρο της μειονοτικής εκπαίδευσης.

Από τα πρώτα χρόνια λειτουργίας της Ακαδημίας, το κράτος έστρεψε σε αυτήν τους απόφοιτους των ιεροσπουδαστηρίων, όπως επίσης και παιδιών που προέρχονταν κυρίως από απομακρυσμένα χωριά του ορεινού όγκου. Η φοίτηση στην Ακαδημία διαρκούσε δύο χρόνια, ενώ μόλις το 2002 αναβαθμίστηκε σε τριετή. Αυτά και μία σειρά άλλων πιο εξειδικευμένων ζητημάτων είχαν ως αποτέλεσμα η ΕΠΑΘ να συγκεντρώσει τα πυρά της Μειονότητας από την πρώτη κιόλας ημέρα ίδρυσής της.

Ένα άλλο βασικό πρόβλημα είχε να κάνει με τα μαθήματα που διδάσκονταν σχεδόν στο σύνολό τους στα ελληνικά, ενώ η διδασκαλία της τουρκικής γλώσσας ήταν πολύ περιορισμένη. Η βασική ένσταση της Μειονότητας ήταν ότι οι ΕΠΑΘίτες δάσκαλοι ως επί το πλείστον δεν διέθεταν γλωσσική επάρκεια για να διδάξουν στα παιδιά τουρκικά.

Μεγάλο κομμάτι των αντιδράσεων προήλθε κι από τους ίδιους τους σπουδαστές και εν συνεχεία τους Συλλόγους Αποφοίτων ΕΠΑΘ οι οποίοι διεκδικούσαν σταθερά την αναβάθμιση της Ακαδημίας, αλλά και την διοργάνωση επιμορφωτικών σεμιναρίων.

Τον Μάρτιο του 1980, 57 σε σύνολο 66 σπουδαστών διοργάνωσαν μποϊκοτάζ με κύρια αιτήματα τον διορισμό ενός Τούρκου καθηγητή για την διδασκαλία των μαθημάτων τουρκικής γλώσσας και φιλολογίας, την θεσμοθέτηση της πρακτικής άσκησης των φοιτητών στα μειονοτικά σχολεία και τον περιορισμό που ασκείται στον έλεγχο όσον αφορά την εξωσχολική τους ζωή.

Το φθινόπωρο της επόμενης χρονιάς ακολούθησε νέο μποϊκοτάζ των σπουδαστών το οποίο συνοδεύτηκε και με επιστολή που απηύθυναν στον Υπουργό Παιδείας, ενώ διοργάνωσαν και συνέντευξη τύπου στο Ιεροσπουδαστήριο Κομοτηνής προκειμένου να εισακουστούν τα αιτήματά τους. Μετά από τρεις (3) μήνες που διήρκησε η διαμαρτυρία, οι εφτά (7) εκπρόσωποι των σπουδαστών αποβλήθηκαν από την Ακαδημία όταν επέστρεψαν για να συνεχίσουν τις σπουδές τους. Άλλοι 26 τους ακολούθησαν σε ένδειξη συμπαράστασης. Συνολικά 33 από τους 49 φοιτητές εγκατέλειψαν τις σπουδές τους.

Υπήρχαν κατά τόπους και ταραχές που σημειώθηκαν κυρίως στα τέλη της δεκαετίας του 1980, όταν γονείς ξεσηκώθηκαν σε διάφορα χωριά με αίτημα να απομακρυνθεί ο ΕΠΑΘίτης δάσκαλος και στη θέση του να διοριστεί ένας προσοντούχος.

Οι απόφοιτοι της ΕΠΑΘ δεν έγιναν ουσιαστικά ποτέ πλήρως αποδεκτοί από το σύνολο της κοινότητας που διεκδικούσε σταθερά την κατάργησή της, ενώ και οι Σύλλογοι των Δασκάλων Αποφοίτων ΕΠΑΘ διεκδικούσαν την αναβάθμιση της Ακαδημίας. Όσες προσπάθειες έγιναν να βελτιώσουν ή να αναβαθμίσουν την σχολή έπεσαν στο κενό διότι υπήρχε ένα πολύ κακό προηγούμενο. Η Μειονότητα άλλωστε ανέκαθεν ισχυριζόταν ότι το κακό το πολεμάς στη ρίζα του οπότε το αίτημα για την Ακαδημία ήταν διαχρονικά ένα και μοναδικό κι αυτό ήταν το κλείσιμο, να μπει λουκέτο στη σχολή.

Στις συνειδήσεις του κόσμου της Μειονότητας η ΕΠΑΘ ισοδυναμούσε με ένα από τα κύρια δεινά και αγκάθια της μειονοτικής εκπαίδευσης.  Η κατάργησή της το 2013 ήταν αναμενόμενη διότι το κράτος δεν θα μπορούσε να δικαιολογήσει την ύπαρξή της με το υφιστάμενο καθεστώς. Η δημιουργία της κατεύθυνσης Μειονοτικής Εκπαίδευσης στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης είναι η διάδοχη κατάσταση. Θα περάσουν ωστόσο πολλά χρόνια ακόμα μέχρι οι ΕΠΑΘίτες να αντικατασταθούν πλήρως με νέο εκπαιδευτικό προσωπικό που έχει λάβει αν μη τι άλλο, πλήρη και ορθή πανεπιστημιακή εκπαίδευση ώστε να γίνουν ορατά στην πράξη τα αποτελέσματα αυτού του εγχειρήματος.

ΠΗΓΗ
Diğer HaberlerHırsızlar Bayatlı köyünde soydaşın aracını çaldılarDini baskı ve kısıtlamalar dünya genelinde yükselişteErbil'deki silahlı saldırıda Türk diplomat şehit olduTrakya Tütün Üreticileri Kooperatifi tazminat talep ettiİskeçe Ova Bölgesi yağışlardan zarar gördü
© MİLLET MEDYA 2019 (Tüm Hakları Saklıdır)Design: GOTech