LogoAna sayfaHaberlerSporBatı TrakyaYunanistanTürkiyeDünyaKöşe YazılarıMillet NewsGiriş Yap
Διοικητικές ενοχλήσεις και πολιτικές διακρίσεων εις βάρος της Μειονότητας (ΙΙΙ): Εθνικοί σχεδιασμοί για τη γη και την ιδιοκτησία22 Temmuz 2019

Οι πολιτικές διοικητικών ενοχλήσεων στόχευαν τόσο τους ανθρώπους όσο και την κοινότητα στο σύνολο της. Όλες οι πολιτικές ενέπλεκαν το ατομικό με το συλλογικό. Η άρνηση χορήγησης διπλώματος οδήγησης σε έναν υποψήφιο οδηγό μέλος της Μειονότητας είναι μία πολιτική ατομικού χαρακτήρα. Η άρνηση χορήγησης άδειας οδήγησης σε όλους τους υποψηφίους, μέλη της Μειονότητας ενός οικισμού αποκτά ομαδικό χαρακτήρα.

Βασική συνισταμένη ήταν ο εξαναγκασμός σε διωγμό, σε φυγή. Για να υλοποιηθεί αυτό, χρησιμοποιήθηκε μία ευρεία γκάμα πολιτικών. Πολλές από αυτές στόχευαν την γη, δηλαδή την ακίνητη περιουσία και την ιδιοκτησία. Ήταν πολιτικές ποσοστώσεων όπως αναφερθήκαμε σε προηγούμενο άρθρο, αλλά και πολιτικές ανατροπής ισορροπιών όπως η πληθυσμιακή αναλογία, η αριθμητική ισορροπία ανάμεσα στον πληθυσμό και την ιδιοκτησία και άλλα.

Σε όσους δεν είναι γνωστό, η Μειονότητα διατηρεί ισχυρούς δεσμούς με την γη. Είναι ο τόπος που γεννήθηκε, που μεγάλωσε, ο τόπος που βρίσκεται η οικογένεια και οι συγγενείς, για πολλούς η γη που δουλεύει και αποφέρει τα προς το ζην. Όπως και η ταυτότητα του Δυτικοθρακιώτη που περιλαμβάνει τον γεωγραφικό προσδιορισμό, είναι εξίσου ισχυρή και κουβαλάει σημαντικό συναισθηματικό φορτίο.

Αυτόν ακριβώς τον δεσμό σκόπευαν να πλήξουν οι εθνικές πολιτικές που υιοθετήθηκαν εις βάρος της Μειονότητας δημιουργώντας μία ανισορροπία στο μέχρι τότε ιδιοκτησιακό καθεστώς. Τέτοιες ήταν η θεσμοθέτηση των λεγόμενων «εθνικών δανείων» ή «δανείων εθνικής σκοπιμότητας», δηλαδή δανείων που χορηγούνταν σε Έλληνες εκτός Θράκης με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους προκειμένου να αγοράσουν γη που ανήκε σε Τούρκο μειονοτικό, να μετακινηθούν και να εγκατασταθούν στην περιοχή. Ένα μέτρο με διπλό όφελος, από τη μία να ανατρέψει την αριθμητική ισορροπία εις όφελος των Ελλήνων και να εξαγοράσει τη γη που βρισκόταν στην ιδιοκτησία ντόπιων Τούρκων. Ορισμένες πηγές κάνουν λόγο ακόμα και για δάνεια που δόθηκαν χωρίς αντάλλαγμα.

Ταυτόχρονα υπήρχαν μυστικές οδηγίες και εντολές ώστε να αποτραπεί οποιαδήποτε αγορά ιδιοκτησίας ή απόκτηση νέας γης από Τούρκο μειονοτικό. Όποιος επιχειρούσε να προβεί σε αγοραπωλησία, συναντούσε το τέρας της γραφειοκρατίας το οποίο καθιστούσε αδύνατη οποιαδήποτε αγορά γης, με αποτέλεσμα με το πέρασμα του χρόνου να εκλείψει το ενδιαφέρον που επιβάρυνε οικονομικά του ενδιαφερόμενους και δεν είχε κανένα αποτέλεσμα.

Στην ίδια μοίρα ήταν η εξαγορά γης ή άλλης ακίνητης περιουσίας ανάμεσα σε μέλη της Μειονότητας διότι στόχος ήταν να αλλάξει η περιουσία χέρια, όχι να παραμείνει εντός της κοινότητας.

Παρεμφερείς ήταν και οι πολιτικές απαλλοτριώσεων και κατασχέσεων. Σε εφαρμογή του παλιού γνώριμου στη Μειονότητα νόμου 1366 του 1936 επί Μεταξά, το ελληνικό κράτος απέκτησε την ιδιοκτησία πολλών τμημάτων γης που χαρακτηρίστηκαν ως «εγκαταλειμμένες». Το χρονικό διάστημα, τα κριτήρια και όλα όσα απαιτούνταν για να χαρακτηριστεί μία έκταση ως εγκαταλειμμένη ήταν ιδιαίτερα ρευστά.

Mία από τις πιο γνωστές υποθέσεις είναι η εκποίηση έκτασης 3.200 στρεμμάτων στην περιοχή γνωστή με το όνομα Γιακά (Yaka) στην Κομοτηνή το 1980 για να χτιστεί η πανεπιστημιούπολη. Οι αρχικοί σχεδιασμοί έγιναν για μία έκταση 1.000 στρεμμάτων και τελικά κατέληξαν σε εκποίηση 3200 στρεμμάτων μιας από τις ευφορότερες εκτάσεις.

Πρόκειται για τα μειονοτικά χωριά του κάμπου, εκεί που οι κάτοικοι απασχολούνται σχεδόν αποκλειστικά στον πρωτογενή τομέα. Υπήρξαν περιπτώσεις πολλών οικογενειών που απώλεσαν όχι απλά τη γη, αλλά και την μοναδική πηγή εισοδήματος.

Οι κάτοικοι επιχείρησαν να αντιδράσουν και είχαν κινήσει νομικές διαδικασίες για να δικαιωθούν και να τους επιστραφούν οι εκτάσεις γης. Οι εργασίες κατασκευής της πανεπιστημιούπολης ξεκίνησαν τον Δεκέμβριο του 1982. Υπήρχαν πολλές διεργασίες στο εσωτερικό της Μειονότητας προτείνοντας διάφορες μορφές αντίδρασης. Σε κάθε ευκαιρία οι τοπικές αρχές, όπως ο Νομάρχης -ρυθμιστικός παράγοντας για τα μειονοτικά εκείνης της περιόδου-, διαβεβαίωναν ότι οι εκποιήσεις δημιούργησαν ένα κατεστημένο, ανέφικτο να ανατραπεί.

Όταν πάρθηκε η απόφαση για να διοργανωθούν πορείες διαμαρτυρίες, η αστυνομία απαγόρευσε οποιαδήποτε πρωτοβουλία, καταπνίγοντας κάθε ελεύθερη μορφή αντίδρασης από την πλευρά της Μειονότητας. Μία αντιπροσωπεία μετέβη στην Αθήνα όπου πραγματοποίησαν συναντήσεις στο Υπουργείο Εξωτερικών και εν συνεχεία στο Υπουργείο Εσωτερικών, χωρίς κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα. Μία λύση που προτάθηκε, να εξεταστεί το ενδεχόμενο να δοθούν κάποιες εκτάσεις γης στους αγρότες της περιοχής σε κοντινές περιοχές, δεν προχώρησε ποτέ στην υλοποίησή της.

Ακόμα και μία πορεία διαμαρτυρίας από το τζαμί στην πλατεία του χωριού Θάμνα που βρίσκεται στην περιοχή του Γιακά, απαγορεύτηκε μετά από επέμβαση της αστυνομίας.

Το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης άνοιξε τις πύλες του να υποδεχτεί τους πρώτους φοιτητές το 1974 με τη Νομική Σχολή στην Κομοτηνή και τη σχολή Πολιτικών Μηχανικών στην Ξάνθη. Αργότερα, μετά την ολοκλήρωση της πανεπιστημιούπολης στην Κομοτηνή και την Ξάνθη προστέθηκαν κι άλλες σχολές.

Η κατασκευή ενός πανεπιστημίου κυρίως σε μία επαρχιακή περιοχή είναι μία θετική πρωτοβουλία. Τα πανεπιστήμια είναι κοιτίδες παιδείας, πολιτισμού και ανάπτυξης. Το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης ωστόσο στον αρχικό του σχεδιασμό συμπεριελάμβανε και άλλους σκοπούς, εθνικούς, όπως να τονώσει την ‘ελληνικότητα’ της περιοχής προσελκύοντας Έλληνες φοιτητές από περιοχές εκτός Θράκης, να ανατρέψει τις πληθυσμιακές ισορροπίες στα αστικά κέντρα της Θράκης, να δημιουργήσει έναν μηχανισμό αποδυνάμωσης της Μειονότητας και ενίσχυσης του ντόπιου ελληνικού στοιχείου.

ΠΗΓΗ
Diğer HaberlerBosna soykırımı inkar eden Handke'ye Nobel Ödülü verilmesine İsveç'te protestoAB, Sırbistan'la yeni fasıl açtıYemen'deki savaş, 5 yılda 15 binden fazla sivilin hayatına mal olduAkıl, izan ve vicdan sahibi herkesi, bu skandala tepki göstermeye çağırıyoruzBatı Trakya Türkleri AGİT Ulusal Azınlıklar Yüksek Komiseri ile görüştü
© MİLLET MEDYA 2019 (Tüm Hakları Saklıdır)Design: GOTech