LogoAna sayfaHaberlerSporBatı TrakyaYunanistanTürkiyeDünyaKöşe YazılarıMillet NewsGiriş Yap
Τα νέα δεδομένα που φέρνει η σχολική χρονιά 2019-202023 Ekim 2019

Αρχές Αυγούστου ο Δήμαρχος Κομοτηνής, Γιώργος Πετρίδης, βρέθηκε στην Αθήνα σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Εργασίας με μοναδικό θέμα τα εμπόδια για την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης.

Η σύσκεψη ήταν απόρροια κυβερνητικής πρωτοβουλίας βάσει της οποίας θεσμοθετήθηκε η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή. Η εφαρμογή της απόφασης από 1η Σεπτεμβρίου βρήκε απροετοίμαστες πολλές περιοχές της Ελλάδας, ανάμεσα σε αυτές και την πόλη της Κομοτηνής. Οι λόγοι ήταν πρακτικοί. Δεν υπήρχαν οι κατάλληλες υποδομές για να καλύψουν τις ανάγκες και να υποδεχτούν τον αριθμό των νηπίων ανά περιοχή.

Ο Δήμαρχος Κομοτηνής έθεσε τον προβληματισμό για μη έγκαιρη τοποθέτηση 10 προκάτ για την στέγαση νηπίων και ζήτησε την αναστολή εφαρμογής του μέτρου διότι ήταν ορατός ο φόβος εκατοντάδες νήπια να μείνουν εκτός σχολείου.  Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Δημάρχου, ο αριθμός των επιπλέον παιδιών μπορεί να άγγιζε και τα 450 προνήπια, δηλαδή παιδιά ηλικίας 4 ετών.

Η λύση που προτάθηκε για 13 δήμους της Ελλάδας, ανάμεσα στους οποίους και η Κομοτηνή, ήταν η αναβολή της εφαρμογής της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής αγωγής και η μετάθεση για το διδακτικό έτος 2020-2021.

Παρόλα αυτά, από τους 13 Δήμους που εξαιρέθηκαν, η Κομοτηνή έχει αναμφισβήτητα ορισμένες πληθυσμιακές ιδιαιτερότητες οι οποίες θα έπρεπε να ληφθούν υπόψιν σε μία προσπάθεια να οικοδομήσει η πολιτεία σε σωστές βάσεις την δίχρονη προσχολική εκπαίδευση στην περιοχή.

Κι αυτό γιατί ναι μεν τα πρακτικά ζητήματα, όπως οι υποδομές, είναι μείζον ζήτημα, αλλά εξίσου σημαντικό είναι και το αίτημα της Μειονότητας για ίδρυση δίγλωσσων μειονοτικών νηπιαγωγείων. Όταν θεσμοθετήθηκε η μονοετής υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση, ήταν μία ευκαιρία για την μειονοτική εκπαίδευση και την περιοχή της Θράκης να μπει στο τραπέζι το ενδεχόμενο ίδρυσης και λειτουργίας δίγλωσσων μειονοτικών νηπιαγωγείων λαμβάνοντας υπόψιν τις ιδιαιτερότητες της κοινότητας.

Η θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης θα μπορούσε να είναι μία δεύτερη ευκαιρία για να τεθεί το θέμα της μειονοτικής προσχολικής εκπαίδευσης. Δυστυχώς οι συζητήσεις αναλώθηκαν σε πρακτικά θέματα.

Όπως όλα δείχνουν, οι συγκυρίες δεν έχουν ωριμάσει τόσο ώστε να γίνει το βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση. Έχουν περάσει ωστόσο σχεδόν 100 χρόνια από την Συνθήκη της Λωζάνης, η μειονοτική εκπαίδευση προστατεύεται από διεθνείς συνθήκες και διακρατικές συμφωνίες και είναι άδικο να μην τίθεται αυτός ο προβληματισμός σε μία παιδαγωγική βάση ή έστω σε μία βάση διαλόγου ώστε να εντοπίσουμε τα κωλύματα και τα εμπόδια για την εφαρμογή του.

Από την άλλη πλευρά και η μειονοτική εκπαίδευση στα δημοτικά σχολεία δεν ζει τις καλύτερες στιγμές της. Φέτος ανακοινώθηκε η προσωρινή αναστολή λειτουργίας 6 μειονοτικών δημοτικών σχολείων εκ των οποίων 4 στη Ροδόπη, 1 στην Ξάνθη και 1 στον Έβρο.

Ούτε λίγο ούτε πολύ από το 2011, 65 μειονοτικά δημοτικά σχολεία ανέστειλαν προσωρινά τη λειτουργίας τους και παραμένουν κλειστά. Μόνο την πρώτη χρονιά που άρχισαν να υλοποιούνται οι συγχωνεύσεις και αναστολές λειτουργίας, 14 σχολεία έκλεισαν.

Οι αναστολές λειτουργίας προβληματίζουν έντονα τα μέλη της Μειονότητας που βλέπουν την μειονοτική εκπαίδευση να αποδυναμώνεται σημαντικά. Η προσωρινή αναστολή λειτουργίας συνήθως συνεπάγεται την οριστική αναστολή λειτουργίας καθώς δεν υπήρξε περίπτωση σχολείου που να επαναλειτούργησε.

Σημαντικός αριθμός σχολείων αποδυναμώνεται σε σχέση με την δυναμική τους. Έτσι, τα 12/θέσια μετατρέπονται σε 10/θέσια, τα 6/θέσια σε 4/θέσια και πάει λέγοντας. Αυτό σημαίνει μείωση του μαθητικού πληθυσμού και μείωση του διδακτικού προσωπικού που υπηρετεί σε αυτά.

Για κάθε σχολείο που κλείνει υπάρχει έντονη ανησυχία και προβληματισμός. Η ουσία της μειονοτικής εκπαίδευσης σίγουρα δεν αποτυπώνεται αποκλειστικά σε αριθμούς σχολείων. Παρόλα αυτά, η διατήρηση της παράδοσης και της ευρύτερης εκπαιδευτικής κουλτούρας διέρχεται και μέσω αυτών. Από την άλλη, η αναστολή λειτουργίας σχολείων σε χωριά σηματοδοτεί προφανώς την ερήμωση των οικισμών, την μετακίνηση του πληθυσμού, την αναζήτηση καλύτερης τύχης μέσα σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες. Είναι ένας γενικός δείκτης των δυσκολιών που βιώνει ο πληθυσμός της Μειονότητας.

Το παράδοξο βέβαια αυτής της ιστορίας είναι ότι ενώ μειώνεται ο μαθητικός πληθυσμός σε χωριά και οικισμούς, αυξάνεται στην πόλη, χωρίς ωστόσο να υπάρξει ειδική μέριμνα ώστε να αυξηθούν αντίστοιχα και οι οργανικές θέσεις. Υπάρχουν σχολεία στα οποία οι μαθητές ασφυκτιούν, όπως τα δύο μειονοτικά γυμνάσια και λύκεια σε Ξάνθη και Κομοτηνή. Κι εκεί ούτε λόγος για ίδρυση νέων σχολείων.

Τον Μάρτιο του 2019, από τον Εχίνο της Ξάνθης ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας και νυν Πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στην εκπαίδευση αξιολογώντας ως απόλυτη προτεραιότητα να έχουν τα παιδιά ίσες ευκαιρίες και ίσες δυνατότητες προκοπής στη ζωή τους. Είπε συγκεκριμένα «Για σας αυτό σημαίνει πρόσβαση σε καλή δημόσια εκπαίδευση, αλλά πάνω από όλα σημαίνει ότι τα παιδιά τα οποία τελειώνουν το σχολείο πρέπει να μιλούν πολύ καλά και τις δύο γλώσσες. Και τις δύο γλώσσες. Για να μπορούν στη συνέχεια να κάνουν, τα ίδια, τις επιλογές τους και να ζήσουν όπως αυτά θέλουν».

Δεν απέχουν πολύ τα λεγόμενα του Πρωθυπουργού από τις διεκδικήσεις της Μειονότητας. Η πολύ καλή γνώση της μητρικής γλώσσας και της γλώσσας ιθαγένειας διασφαλίζεται σε ένα εξίσου πολύ καλό μειονοτικό δημοτικό σχολείο. Η δυνατότητα ίδρυσης δίγλωσσων μειονοτικών νηπιαγωγείων θα συνέθετε ένα κομμάτι του παζλ που λείπει από τον κορμό της μειονοτικής εκπαίδευσης.

Όπως επίσης πολύ σημαντικό είναι το θέμα της επιλογής. Η δυνατότητα επιλογής πρέπει να είναι δεδομένη και στον χώρο της παιδείας, να διασφαλίζεται και να προστατεύεται από την πολιτεία σε ένα περιβάλλον σεβασμού της παιδαγωγικής διαδικασίας.

ΠΗΓΗ
Diğer HaberlerBatı Trakya Türklerine yapılan haksızlıklar AGİT bünyesindeki konferansta bir kez daha anlatıldıYunanistan'da 17 Kasım Direnişi'nin yıl dönümü anma etkinlikleri başladıSuların yükseldiği Venedik'te zarar yaklaşık 1 milyar euroBab'da PKK/YPG'den bombalı terör saldırısı: 18 ölüBatı Trakya Türklerine bir tuzak daha mı?
© MİLLET MEDYA 2019 (Tüm Hakları Saklıdır)Design: GOTech