LogoAna sayfaHaberlerSporBatı TrakyaYunanistanTürkiyeDünyaKöşe YazılarıMillet NewsGiriş Yap
Το Ιεροσπουδαστήριο Κομοτηνής και η αντίδραση προς τον Τοποτηρητή Μουφτή16 Kasım 2019

Τα ζητήματα που απασχολούν την Μειονότητα της Θράκης με τον έναν ή τον άλλον τρόπο συνδέονται μεταξύ τους, ακόμα κι αν δεν σχετίζονται άμεσα ως προς το αντικείμενο. Αυτό έχει μία λογική. Μια Μειονότητα επιχειρεί να διατηρήσει στο πέρασμα του χρόνου τα βασικά χαρακτηριστικά της ταυτότητάς της και εμμένει στο να συνδέει το θρησκευτικό με το εθνοτικό, το πολιτισμικό και άλλα στοιχεία που συνθέτουν την ταυτότητά της, κυρίως όταν αυτά διαφοροποιούνται από το κυρίαρχο μοντέλο.

Από την άλλη πάλι πλευρά, ο τρόπος αντιμετώπισης μιας Μειονότητας από την πολιτεία δημιουργεί ενίοτε μηχανισμούς άμυνας. Όταν δηλαδή μία κοινότητα υφίσταται επί δεκαετίες καθεστώς καταπίεσης και στέρησης βασικών δικαιωμάτων και ελευθεριών, περιχαρακώνεται ζώντας στο περιθώριο της κοινωνίας και αναπτύσσει μηχανισμούς διατήρησης και ενίσχυσης της ιδιαίτερης μειονοτικής της ταυτότητας.

Είναι τέλος γεγονός ότι όταν ένα πρόβλημα συντηρείται και δεν επιλύεται, το πιθανότερο είναι να αμβλυνθεί, ενίοτε να δημιουργήσει και νέα προβλήματα που έρχονται να προστεθούν σε αυτό.

Ας περάσουμε όμως από την θεωρία στο γεγονός που θα μας απασχολήσει.

Την ημέρα έναρξης της σχολικής χρονιάς στο Ιεροσπουδαστήριο Κομοτηνής οι μαθητές δεν επέτρεψαν την είσοδο στον πρόσφατα διορισμένο από το ελληνικό κράτος Τοποτηρητή Μουφτή Κομοτηνής. Όχι μόνο αυτό, αλλά προκλήθηκε ένταση. Για να εξομαλυνθεί η κατάσταση στο σημείο έφτασε η Διευθύντρια της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης, αλλά και αστυνομικές δυνάμεις. Παρόλο που δεν προέκυψαν συμπλοκές για να χρειαστεί η επέμβαση της αστυνομίας, το όλο συμβάν δεν έληξε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Για την ακρίβεια, όταν στο σχολείο εισήλθαν ο Τοποτηρητής Μουφτής Κομοτηνής με την Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης, σχεδόν το σύνολο των μαθητών αποχώρησε. Μία τελετή η οποία απευθύνεται πρωτίστως στους μαθητές θα έπρεπε να έχει εορταστικό χαρακτήρα και όχι χαρακτήρα έντασης και αποχώρησης των μαθητών από το σχολείο.

Οι μαθητές και οι γονείς που ήταν παρόντες επικαλέστηκαν το γεγονός ότι η Σχολική Εφορεία δεν προσκάλεσε τον Τοποτηρητή Μουφτή να παραστεί στην εκδήλωση.

Το Ιεροσπουδαστήριο είναι ένα σχολείο με μακρά θρησκευτική παράδοση. Κυρίως είναι ένα σχολείο που μέχρι πέρσι δεν προβλημάτισε ιδιαίτερα τους αρμόδιους εκπαιδευτικούς φορείς με καταλήψεις ή άλλου τύπου διαμαρτυρίες.

Την περσινή σχολική χρονιά αίσθηση προκάλεσε η αποχή από τα μαθήματα και εν συνεχεία οι καταλήψεις που διοργανώθηκαν με φόβο ακόμα και απώλειας της σχολικής χρονιάς και κύριο αίτημα να διατηρηθεί η ισορροπία μεταξύ ελληνόγλωσσου και τουρκόγλωσσου προγράμματος. Είχαν προηγηθεί αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα βάσει των οποίων η διδασκαλία των θρησκευτικών και θεολογικών μαθημάτων μειώθηκε κατά εξήντα δύο (62) ώρες σε σύγκριση με το ωρολόγιο πρόγραμμα της προηγούμενης σχολικής χρονιάς.

Φέτος όμως η ένταση που προκλήθηκε είχε σίγουρα ευρύτερες προεκτάσεις. Η αιτία της αντίδρασης δεν ήταν ξεκάθαρα εκπαιδευτική. Έχει να κάνει με την ιστορία ανάδειξης Μουφτή μέσω εκλογών. Ήταν αντίδραση να εισέλθει στον χώρο του σχολείου ο διορισμένος Τοποτηρητής Μουφτής Κομοτηνής ο οποίος εκπροσωπεί τον θεσμό του ανώτερου θρησκευτικού ηγέτη της Μειονότητας.

Όταν με προεδρικό διάταγμα οι διορισμένοι Μουφτήδες Κομοτηνής και Ξάνθης εξαναγκάστηκαν σε συνταξιοδότηση, ορίστηκαν Τοποτηρητές Μουφτήδες μέχρι να κινηθεί η διαδικασία ανάδειξης νέων Μουφτήδων.

Τότε λοιπόν η Μειονότητα είδε ένα φως στο τούνελ με την ελπίδα ότι αυτό μπορεί να είναι η απαρχή ανάδειξης των θρησκευτικών της ηγετών μέσω δημοκρατικών εκλογών ώστε να επιτευχθεί η καλύτερη δυνατή εκπροσώπηση της κοινότητας στο επίπεδο του ανώτερου θρησκευτικού λειτουργού.

Αντ’ αυτού, μία σειρά από εξελίξεις που συνέβησαν στα μουφτειακά με αποκορύφωμα το προεδρικό διάταγμα με τίτλο «Δικονομικοί κανόνες επί υποθέσεων δικαιοδοσίας Μουφτήδων Θράκης – Σύσταση, οργάνωση και λειτουργία Διεύθυνσης Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή στις Μουφτείες της Θράκης» έκαναν την Μειονότητα να αμφισβητήσει τις καλές προθέσεις της πολιτείας.

Λίγες μέρες μετά τα επεισόδια στο Ιεροσπουδαστήριο ο Διευθυντής του σχολείου παύθηκε από τα καθήκοντά του χωρίς να έχει μεσολαβήσει κάποιο άλλο περιστατικό ή να έχει συμβεί οτιδήποτε άλλο. Είναι δύσκολο να μην συνδέσει κάποιος τα δύο περιστατικά μεταξύ τους. Τις ίδιες ημέρες δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και το ωρολόγιο πρόγραμμα των Ιεροσπουδαστηρίων σύμφωνα με το οποίο προστέθηκε μία ώρα τουρκικών σε κάθε τάξη του Λυκείου.

Τα αντανακλαστικά της πολιτείας κινούνται προφανώς σε λάθος κατεύθυνση. Η απομάκρυνση του Διευθυντή του σχολείου περνάει στον κόσμο λάθος μηνύματα, ότι δηλαδή όποιος δεν συντάσσεται και δεν συμμορφώνεται με την κρατική γραμμή, υφίσταται συνέπειες. Η αύξηση των μαθημάτων στην τουρκική γλώσσα σε μία ώρα δεν ικανοποιεί ούτε στο ελάχιστο το βασικό αίτημα περί ισορροπίας μεταξύ ελληνόγλωσσου και τουρκόγλωσσου προγράμματος.

Το Ιεροσπουδαστήριο δυστυχώς πέρασε ως προς τα εκπαιδευτικά από χίλια κύματα και παρά τις πρωτοβουλίες που αναλήφθηκαν κατά καιρούς, η εκπαίδευση δεν κατόρθωσε να φτάσει σε ένα επίπεδο τέτοιο ώστε να διασφαλίζει μία ποιοτικά αναβαθμισμένη εκπαίδευση. Σε ένα σχολείο με κυρίαρχο θρησκευτικό χαρακτήρα και προσανατολισμό, η αντίδραση προς τον Τοποτηρητή Μουφτή και γενικά τον τρόπο ανάδειξης του Μουφτή είναι ένα μήνυμα που δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο.

ΠΗΓΗ

 

Diğer HaberlerEtiyopya'da Aksum Krallığı dönemine ait kayıp şehir bulunduDoğu Akdeniz'deki yetki alanlarının belirlenmesinde adaların rolüİngiltere erken seçim için sandık başındaBM'den Türkiye-Libya mutabakatına ilişkin açıklamaİdadiye Azınlık İlkokulu Aile Birliği’nden bilgilendirme
© MİLLET MEDYA 2019 (Tüm Hakları Saklıdır)Design: GOTech